
Ny webplattform gir selgerne bedre tid til kundene
Bertin Kåre Tysse startet Tysse Mekaniske Verksted i 1964 på Osterøy, én times biltur fra Bergen. I starten produserte Tysse stiger, flaggstenger og tørkestativ. I 1972 startet Tysse å lage tilhengere. I dag er vestlandsselskapet Norges største tilhengerprodusent.
Årlig selger Tysse cirka 10.000 tilhengere, gjennom et nettverk av 141 forhandlere. Målet er at brorparten av forhandlernes bestillinger av tilhengere og reservedeler skal gå via Tysses B2B-nettportal.
Dårlig nettbutikk ble dårlig butikk
For et par år siden oppdaterte Tysse forretningssystemet til Microsoft Dynamics AX, men netthandelsplattformen som fulgte med fungerte ikke optimalt.
– Nettbutikken var ustabil, lite brukervennlig og med et grensesnitt som ikke var tidsriktig, sier markedssjef Gisle Låstad i Tysse.
Den dårlige forhandlerportalen førte til at stadig flere ordrer ble ringt inn til Tysses hovedkontor, noe som igjen ga mye manuelt arbeid for selgerne.
– Situasjonen for selgerne og for våre forhandlere ble etter hvert uholdbar, fortsetter Låstad.
Dermed startet jakten på ny netthandelsløsning, og i 2017 ble Dynamicweb, med EG som partner, valgt. Den nye nettbutikken "åpnet" i februar 2018.
– Det viktigste var at løsningen kunne integreres med Dynamics AX, samt at partneren hadde kompetanse som sikret en sømløs integrasjon, sier Låstad og fortsetter:
– Det var også viktig at vi er sikre på at netthandelsløsningen blir videreutviklet i takt med at Microsoft utvikler Dynamics.
Gode råd fra EG
Han fremholder at EG har vært en god samarbeidspartner, som har gitt gode råd underveis i implementeringen.
– Vi har hatt en veldig god dialog med EG om å finne gode løsninger som er gjennomførbare. EG har ikke oversolgt noe, men heller gitt beskjed om hva som er mulig å løse og hva som ikke kan fikses, understreker Låstad.
Markedssjefen sier at EG har vært en god samtalepartner, som raskt forsto hvordan Tysse ville ha ting.
Resultatet av den nye netthandelsløsningen merkes allerede, selv om det bare er gått én måned etter at den ble tatt i bruk. Over halvparten av alle bestillinger fra forhandlerne kommer nå via nettet i stedet for på telefon. Tidligere kom kun en tredjedel av bestillingene via forhandlerportalen.
– Vi vil at selgerne skal bruke mer av tiden sin ute hos våre forhandlere, i stedet for å sitte som ordremottakere på kontoret, sier Låstad.
Vi har hatt en veldig god dialog med EG om å finne gode løsninger som er gjennomførbare. EG har ikke oversolgt noe, men heller gitt beskjed om hva som er mulig å løse og hva som ikke kan fiksesGisle Låstad, markedssjef

Tysse Mekaniske Verksted
Om selskapet
Tysse Mekaniske Verksted er Norges største produsent av tilhengere og har kunder i en rekke bransjer som bygg og anlegg, fiskeoppdrett, transportnæringen, offentlige etater og forsvaret. Bertin Kåre Tysse startet selskapet i 1964 på Osterøy utenfor Bergen.
Kontakt oss
Vil du høre mer om våre produkter og tjenester innen ehandel? Ta kontakt, så hjelper vi deg videre.