Alt du behøver å vite om ISO-sertifisering
Behøver min bedrift å bli ISO-sertifisert? Ønsker du å sikre at kundene dine blir fornøyde? Med en ISO-sertifisering gir det virksomheten et bevis på kvalitetssikringen og økt troverdighet.
Er begrepet ISO-sertifisering nytt for deg? Det kan virke litt komplisert å navigere seg gjennom alle de forskjellige sertifiseringene som finnes der ute. Om NS-EN ISO 9001, ISO 14001 og ISO 27001 bare ser ut som tilfeldige tall og bokstaver, kan vi love deg at du nesten vil bli en ekspert på området etter denne artikkelen. Er du allerede kjent med ISO-sertifisering og ønsker å bli sertifisert? Vi går gjennom alt du behøver å vite.
Hva er ISO-sertifisering?
En ISO-sertifisering er et bevis på at virksomheten oppfyller de kravene som er satt som standard av den internasjonale standardiseringsorganisasjonen, ISO. Har din virksomhet en ISO-sertifisering betyr det at du driver med et kontinuerlig forbedringsarbeid for å være sikker på at for eksempel materialer, prosesser, varer og tjenester er bra nok for det formålet de er tiltenkt.
Høres det litt vagt ut? La oss si at det finnes en oppskrift på hvordan du skal gjøre noe på best mulig måte. Man kan si at en ISO-sertifisering er som en slags oppskrift der navnet på oppskriften er tall og bokstaver, som for eksempel ISO 9001. Denne oppskriften har blitt laget ved hjelp av kunnskapen til mennesker som er eksperter på området.
Disse ekspertene, som i praksis er medlemmer i en ikke-statlig organisasjon fra over hundre land, har kommet til enighet om at dette er standarden for god kvalitet. Har virksomheten din en spesifikk ISO-sertifisering, betyr det at du har fulgt oppskriften for best mulig kvalitet og utfører arbeidet som alle ekspertene innen feltet sier er på best mulig måte.
La oss si at du jobber med mat og har en ISO-sertifisering for matvaresikkerhet. Det betyr da at du følger den beste oppskriften, altså den standarden som er satt av ISO. Enten du har en virksomhet som produserer varer eller leverer en tjeneste, finnes det en ISO-standard slik at du kan bli sertifisert. Det finnes faktisk over 24.000 standarder i dag!
Hvordan bli ISO-sertifisert
For å bli ISO-sertifisert, må hele virksomheten kartlegges avhengig av hvilket ISO-sertifikat du vil ha. For ISO 9001 må du blant annet ha kvalitetsmål, prosessbeskrivelser og lignende på plass slik at du kan innføre et effektivt ledelsessystem. Her kan det være lurt å spørre en uavhengig tredjepart med kompetanse og erfaring om hjelp. ISO-sertifikatet utstedes av godkjente sertifiseringsorgan.
Hva betyr egentlig ISO?
ISO betyr «lik» på gresk og er navnet på Den internasjonale standardiseringsorganisasjonen (International Organization for Standardization). ISO er en standardiseringsorganisasjon som siden 1947 har utviklet standarder for de fleste sektorer. Med medlemmer over hele verden står bokstavene ISO foran alle standarder som er utviklet internasjonalt av dem.
Fra Norge, er det Standard Norge (SN) som er medlem i ISO. Deres oppgave er å standardisere på alle områder, bortsett fra elektronikk. Alle standarder som blir fastsatt og utgitt av Standard Norge, vil få benevnelsen Norsk Standard og få bokstavene NS foran. Du kan rett og slett vite hvordan standarden er blitt utviklet ved å se på bokstavene foran ISO-sertifiseringene. Hadde standarden blitt utviklet i et annet land i Europa, men deretter fastsatt av Norsk Standard vil standarden ha bokstavene NS-EN foran seg.
Fordelene ved en ISO-standard
Om du ser rundt deg, er du omgitt av standarder, og det er en bra ting! Hverdagen blir rett og slett enklere. Tenk deg hvor slitsomt det hadde vært om bensinpumper kom i forskjellige størrelser? Vi kan takke standarder for at bankkortet ditt passer automater og bankterminaler over hele verden og at en meter i Norge er like langt som en meter i Japan.
4 eksempler dersom du for eksempel følger en ISO-standard i kvalitetsledelse:
Gode resultater
Når du følger kravene må du legge om driften slik at den blir mer strømlinjeformet og effektiv. Problemer blir oppdaget og håndtert på tidligere faser og kvaliteten på arbeidet blir konsistent.
Det finansielle
Når du effektiviserer interne prosesser og får høyere kredibilitet kan det åpne opp for å utvide seg til nye markeder og kundegrupper.
Fornøyde ansatte
Du kan øke arbeidsmoral og innsatsen fra de ansatte dersom du har effektive interne prosesser uten unødvendig friksjoner.
Fornøyde kunder
Dersom du er sertifisert signaliserer du at du tar virksomheten din på alvor. Det gir kundene dine og potensielle kunder en garanti på at tjenesten eller produktet du leverer er av høy kvalitet.
ISO-sertifisering – et kvalitetsstempel
Systemer for kvalitet- og miljøstyring er de mest kjente ISO-standardene i Norge. Norsk Standard har utgitt de mest brukte for kvalitetsstyringssystemer, som er NS-EN ISO 9001 og 9004. Miljøstyringssystemene heter NS-EN ISO 14001 og 14004. Ofte blir de bare omtalt med samlebetegnelsene ISO 9000 og ISO 14000. Andre ISO-standarder kan også være kompatible med disse, slik som ISO 27001 og ISO 45001.
ISO 9001
ISO 9001 benyttes over hele verden og det er kravene i ISO 9001 som skal følges når en virksomhet skal sertifisere sitt kvalitetsledelsessystem. Les mer om ISO-standarden for kvalitetsledelse.
ISO 14001
ISO 14001 er standarden for miljøledelse og brukes også over hele verden. Med ISO 14001 demonstrerer du økt bevissthet for en bærekraftig utvikling. Standarden hjelper deg å redusere virksomhetens miljøpåvirkninger og sørger for at du oppfyller lovbestemte krav.
ISO 27001
Verdens mest anerkjente standard for informasjonssikkerhet er ISO 27001. Velger du denne helhetlige tilnærmingen til IT-sikkerhet, reduserer du risikoen for at sensitive personopplysninger eller konfidensiell og forretningskritisk informasjon kommer på avveie.
ISO 45001
ISO 45001 standarden gir trygghet til de ansatte. Den er verdens første ISO-standard for arbeidsmiljø og er utviklet for å kunne bli integrert i allerede eksisterende ledelsessystemer slik som ISO 9001 og ISO 14001. ISO 45001 er et godt verktøy for å redusere og forebygge sykdom og skade relatert til jobben som utføres, samt promotere metal helse.
Hvem trenger ISO og hvor mye koster det?
Behøver min bedrift å bli ISO-sertifisert? Det er selvfølgelig ikke alt som behøver en ISO-standard. Meningen med ISO-sertifiseringer er å adressere de universelle utfordringene som betyr mest for deg. Ønsker du å sikre at kundene dine blir fornøyde? Da kan en ISO-sertifisering med retningslinjer være til god hjelp. Det kan også bidra til høyere inntekt hos en virksomhet. Ofte har det offentlige og større organisasjoner et ISO-sertifiseringskrav. Med en ISO-sertifisering gir det virksomheten et bevis på kvalitetssikringen og økt troverdighet.
Ta kontakt med oss for mer informasjon om priser og vi hjelper deg på veien til å bli ISO-sertifisert i dag.
F. A. Q.
Hva er ISO-sertifiserte bedrifter?
ISO-sertifiserte bedrifter er bedrifter som har bevis for at de oppfyller kravene etter ISO-standard.
Hva betyr det å være ISO-sertifisert?
Å være ISO-sertifisert betyr at bedriften har blitt revidert av en uavhengig tredjepart. Der et kvalitetsstempel og dokumentasjon på at bedriften kontinuerlig gjør forbedringsarbeid.
Hva er forskjellen på ISO 9001 og 14001?
Begge sertifiseringene handler om interne systemer og legger vekt på vekst og økt lønnsomhet. Forskjellen mellom ISO 9001 og ISO 14001 er at ISO 9001 handler om å møte krav til kvalitet og kundetilfredshet. ISO 14001 legger vekt på at virksomheten skal redusere belastningen på miljøet.
Hva koster en ISO-sertifisering?
Kostnadene rundt en ISO-sertifisering er avhengig av bedriftens størrelse og hvor mange standarder bedriften ønsker å sertifisere seg til. Ta kontakt med oss for mer informasjon om veien til å bli ISO-sertifisert i dag.
Hvor lang tid tar det å bli ISO-sertifisert?
Hvor lang tid en ISO-sertifisering tar, avhenger om virksomheten allerede har implementert et styringssystem. Normalt sett tar det mellom 4–6 måneder fra kontraktsinngåelse til du får et sertifikat.
Hvor lenge varer et ISO-sertifikat?
Et ISO-sertifikat er som regel gyldig i 3 år. Sertifikatet utløper etter dette om bedriften ikke re-sertifiserer seg.
Et komplett system for kvalitetsledelse og internkontroll
EG Landax er et nettbasert styringssystem for administrasjon, ledelse og kontroll. Du får alle verktøy du trenger for å utøve kvalitetsledelse samlet i én programvare.
Prøv en gratis demo
PRØV EG LANDAX
Et sky-basert system for kvalitetsledelse, IK og ISO-sertifisering
Kontakt oss
Ønsker du mer informasjon om våre produkter og tjenester? Ta kontakt med vår salgsavdeling for å diskutere din bedrifts behov og hvordan vi kan bistå deg.
Senior Sales Executive
Lydia T. Vedvik
Tlf: +47 473 95 120
Email: lytov@eg.no