Kundereferanse
Skistar Trysil
"Vårt mål er fornøyde kunder hver dag. Uten moderne teknologi hadde ikke alle heisene og utstyret vårt hatt så lite nedetid."
"Vårt mål er fornøyde kunder hver dag. Uten moderne teknologi hadde ikke alle heisene og utstyret vårt hatt så lite nedetid."
Trysil er et postkort av en vinterdestinasjon, perfekt for de som foretrekker lange dager i bratte bakker eller skispor som går inn i uendeligheten. Skianlegget er merket som et bærekraftig reisemål og ligger bare to og en halv time fra Oslo.
Vårt mål er fornøyde kunder hver dag. Uten moderne teknologi hadde ikke alle heisene og utstyret vårt hatt så lite nedetid.Arnstein Akre, vedlikeholdssjef
Vi snakker om Norges største skianlegg, der utviklingen har vært formidabel de siste årene. I anlegget finner man 68 velpreparerte bakker, store barneområder, en fantastisk skiskole og variert skikjøring for alle aldre. Hele 31 ulike heiser sørger for tilgang til hele området, som domineres av det mektige og 1.132 meter høye Trysilfjellet.
– Her har jeg jobbet siden 1988. Jeg begynte som heisfører den gangen, men nå er jeg vedlikeholdsansvarlig. Vi hadde ikke så mange heiser for 33 år siden og min jobb har jo blitt veldig mye mer omfattende etter som årene har gått. Å gjøre jobben på gamlemåten hadde ikke fungert i dag. Vi hadde heller ikke oppnådd den driftssikkerheten som vi har på anlegget, forteller Arnstein.
Alpingjestene kan boltre seg med hele 71 kilometer med varierte nedfarter. Skistar er stolte av de godt preparerte bakkene og at alt går som smurt med tusenvis av gjester på besøk i Trysilfjellet.
Han viser fram selve hjertet i anlegget, der en stor stab sørger for at heiser og skitrekk går akkurat som de skal i time etter time, uansett vær og vind. – Her har vi verkstedet vårt. Her utfører vi grundig service på tråkkemaskiner, snøskutere, biler og skiheiser. Kort sagt alt som rører seg i anlegget.
Å gjøre jobben på gamlemåten hadde ikke fungert i dag. Vi hadde heller ikke oppnådd den driftssikkerheten som vi har på anlegget.Arnstein Akre, vedlikeholdssjef
Arnstein forklarer hvordan de oppnår så høy oppetid og lang levetid på alt utstyret som er nødvendig for å drifte et av Nord-Europas største skianlegg: – Sjåførene på kjøretøyene registrerer alle problemer eller avvik i EG Maintenance, som igjen blir til en arbeidsordre for mekanikerne. Vi bruker EG Maintenance på tilsvarende måte i den daglige kontrollen på alle skitrekkene.
For skiheiser er det jo veldig strenge myndighetskrav til vedlikeholdsoppdrag som må utføres jevnlig. Gjør vi ikke jobben vår, får vi ikke kjøre skiheisene.
Full oversikt over maskinparken EG Maintenance er et brukervennlig system for industrielt vedlikehold. Det er et standardisert system som er enkelt å implementere og gir komplett oversikt over hele maskinparken. Nettopp derfor er Maintenance avgjørende for at Trysil holder hjulene i gang og at skigjestene kan kose seg i bakkene hele sesongen gjennom. Det som gikk fint uten teknologi og systemer i 1988, hadde vært nesten umulig over tretti år senere.
– Hverdagen krever at man har oversikt og kontroll på alle vedlikeholds- og reparasjonsoppdrag, og det er ikke lett å klare det i dag hvis man ikke har noe system å hjelpe seg med, smiler Arnstein.
Skistar Trysil er Norges største skianlegg med både overnatting og restauranter i skiavstand. Nyt en komfortabel skiferie med velpreparerte løyper, luksuriøse hoteller og moderne heiser.