Kundereferanse
Motonet satser på internasjonal vekst med EG Retail
Bil- og fritidsutstyrskjeden Motonet implementerte EG Retail for å muliggjøre internasjonal ekspansjon og vekst.
Les hele kundereferansenBil- og fritidsutstyrskjeden Motonet implementerte EG Retail for å muliggjøre internasjonal ekspansjon og vekst.
Les hele kundereferansenMotonets raskt voksende butikknettverk dekker for øyeblikket hele Finland og har tatt lovende første skritt i Sverige og Estland.
Butikkkjeden Motonet spesialiserer seg på reservedeler og utstyr til biler og motorsykler, verktøy og fritidsartikler. I tillegg har de et bredt utvalg av produkter til båtfolk, fiskeentusiaster og hjemmeoppussere.
Som en del av Broman Group, med base i Finland, har Motonet ambisiøse planer for internasjonal ekspansjon. De har allerede åpnet sine første butikker i Sverige og Estland.
"Vi har for øyeblikket veldig god dekning i Finland med 41 fysiske butikker og en nettbutikk. Vi har drevet virksomhet i Estland i noen år nå, og høsten 2023 åpnet vi vår første butikk i Sverige. Vi er trygge på at butikken i Sundsvall bare er den første av mange som kommer, og at svenskene vil lære å elske Motonet like mye som finnene gjør," sier administrerende direktør i Broman Group, Toni Stigzelius.
Motonet har mer enn 1,5 millioner superlojale kunder i Finland. Forbrukerundersøkelser viser at Motonet utmerker seg både innen kundeservice og -lojalitet.
"Vi sikter mot å tilby kundene våre en helhetlig opplevelse, kombinert med verdiskapende tjenester. Opplevelse kan høres ut som et stort ord når vi snakker om en detaljhandel, men det ser ut til å stemme bra i vårt tilfelle. Våre kunder er villige til å tilbringe mer tid i butikkene våre enn timeplanen deres egentlig tillater," sier Stigzelius med et vennlig smil.
Det er betryggende å høre at også andre selskaper er fornøyd med EG RetailToni Stigzelius, administrerende direktør, Broman Group
Da beslutningen om internasjonal ekspansjon ble tatt hos Motonet, ble det raskt klart at deres IT-system trengte en oppgradering. På det tidspunktet brukte de et selvutviklet system som tjente selskapets behov til et visst punkt, men med høyere volum både i salg og butikker, ble bedre skalerbarhet avgjørende.
"Vi kartla en rekke alternativer fra lette skybaserte mobile løsninger til tunge handelsløsninger. Vi valgte EG Retail fordi det er etablert og stabilt samtidig som det tilbyr moderne funksjonaliteter, skalerbarhet og integrerbarhet. En annen faktor som veide inn i beslutningen, var kundereferanser.
I tillegg til å søke etter et nytt POS-system, ønsket Motonet å fornye IT-landskapet, inkludert sin e-handelsplattform og program for kundelojalitet.
"Det var avgjørende for oss å kunne kombinere kundenes handlekurver på tvers av nettbutikken og fysiske butikker for å muliggjøre en gjennomgående, total kundeopplevelse."
Vi kan nå identifisere kundene våre både i butikken og på nett, og bl.a. anvende deres personlige rabatter gjennom hele kjøpsprosessen.Toni Stigzelius, administrerende direktør, Broman Group
"Et viktig mål for oss var å finne en løsning som er enkel å bruke og ikke skaper problemer ved kassen. Opplæring av nye ansatte må også være enkel, siden det alltid er en naturlig utskifting blant personalet, bl.a. med sommeransatte og vikarer. Derfor må systemet være intuitivt og enkelt å lære. Når personalet vårt trives med jobben sin, kommer det også kundene våre til gode," sier Stigzelius.
Vi kan nå identifisere kundene våre både i butikken og på nett, og bl.a. anvende deres personlige rabatter gjennom hele kjøpsprosessen.Toni Stigzelius, administrerende direktør, Broman Group
Tre nøkkelelementer bak Motonets suksess er et bredt produktsortiment, rimelige priser og utmerket kundeservice.
God service kommer også i mange former: noen ganger kan det bety selvbetjening, andre ganger liker kunder å kjøpe små reparasjons-, måle- eller festetjenester sammen med varene.
Å tilby en komplett pakke for kundene betyr at butikkene må tilby allsidige tjenester, og produktutvalget deres må være bredt.
Motonet har for øyeblikket over 100 000 varer tilgjengelig i 43 butikker i 3 land, og omtrent 600 ansatte som jobber i butikkene i åpningstiden.
Alt dette stiller også en rekke utfordringer til selskapets IT-løsning.
I tillegg til et høyt antall samtidige brukere og salgsvarer, må systemet støtte operasjoner på tvers av Motonets tre markeder, samtidig som ulike lands regelverk for merverdiavgift og bank hensyntas.
Denne prosessen er en utfordring vi kan dele med EG og virkelig jobbe sammen om. EG har vist seg å være en profesjonell partner vi har kunnet dypdykke inn i vår voksende virksomhet med.Toni Stigzelius, administrerende direktør, Broman Group
Motonet og EG startet samarbeidet i 2022 og gikk over til systemimplementering med en rask utrullingsplan høsten 2023. Stigzelius innrømmer gjerne at utgangspunktet var utfordrende og tidsplanen ambisiøs. Det er ingen hemmelighet at å bytte systemer alltid krever arbeid, konsentrasjon og optimalisering – men sluttresultatet har blitt en verdifull belønning.
"Vi må ha et pålitelig system på plass til enhver tid i åpningstiden vår og 24/7 online. Overgangen var derfor selvsagt spennende for oss, men utrullingen gikk bra og uten større problemer til tross for stramt tidsskjema. Vi begynte raskt å motta positive kommentarer fra våre ansatte, og jeg er også veldig fornøyd med vårt nåværende konsept," sier Stigzelius. I den første bølgen implementerte Motonet løsningen fra EG Retail, som først ble prøvd ut i en enkelt butikk. Med gode erfaringer ble det raskt utvidet til de øvrige.
"EGs grunnleggende produkt fungerer i seg selv, så vi trengte ingen betydelig tilpasning. Nå som systemet er satt opp, er vi også i stand til å duplisere det til nye butikker med rimelig innsats og kostnader," sier Stigzelius.
På grunn av Motonets høye antall daglige kunder, ønsker selskapet å følge nøye med på prosessen og bare ta i bruk nye funksjoner gradvis. Neste steg i samarbeidet vil innebære implementering av et mobilt POS-system.
Basert på erfaringene fra prosjektet for POS-systemovergang, har Toni Stigzelius fire anbefalinger for andre med et lignende prosjekt for hånden:
Motonet er en butikkjede som spesialiserer seg på reservedeler og utstyr til biler og motorsykler, verktøy og fritidsartikler. I tillegg har de et bredt utvalg av produkter til båtfolk, fiskeentusiaster og hjemmeoppussere. Nettverket av butikker med base i Finland strekker seg helt fra Finlands hovedstadregion i sør til Rovaniemi i Lappland. Motonet har også utvidet til Sverige og Estland. Motonet er en del av Broman Group med omtrent 2 000 ansatte.