Kundereferanse

XL-BYG

Sammen med EG har XL-BYG utviklet en felles løsning for alle forretningene i kjeden, som gir oversikt og automatiserer mange av arbeidsoperasjonene som tidligere foregikk manuelt.

Fælles it-system sparer tid og giver overblik

XL-BYG er en innkjøpskjede med mange selvstendige firmaer. Det innebærer at hvert byggemarked historisk sett har hatt egne IT-løsninger som ikke nødvendigvis var designet til å kommunisere med andre byggemarkeder eller hovedkontoret.

Derfor kunne koordinering av kampanjer, innkjøp fra nettbutikken og så videre ofte medføre mye arbeid for det enkelte firmaet, fordi informasjon fra fellessystemet måtte overføres manuelt til deres eget IT-system.

En felles, bransjetilpasset løsning
XL-BYG og EG har sammen skapt et felles system for alle firmaene i kjeden, som kan bygges ut og oppdateres på tvers av de mange selvstendige butikkene. En felles standardløsning innebærer automatisk overføring av informasjon mellom butikkene og hovedkontoret.

"I og med at det er en bransjespesifikk løsning, er det ikke nødvendig med en mengde tilpasninger fra starten. EG-folkene vet godt hva det innebærer å drive en virksomhet som vår. Det vil si at de ikke har problemer med å sette seg inn i vår verden” forteller IT-sjef Steen Vilsen i XL-BYG.

Før måtte en ordre fra nettbutikken tastes manuelt inn i systemet. I dag foregår det helt automatisk. Det er en stor fordel og veldig tidsbesparende. Anders Iver Christensen, butikksjef i XL-BYG Tømmergaarden Aarhus

Fra manuell inntasting til automatisk overføring
"ASPECT4 gir oss mange fordeler. Blant annet blir våre ukentlige kampanjer utarbeidet på ett sted, slik at vi i butikken bare kan trykke på en knapp. Da skrives kampanjeprisene automatisk ut med kampanjedatoer. Det er en stor fordel at vi slipper å sette opp alt selv,” sier butikksjef Anders Iver Christensen i XL-BYG Tømmergaarden Aarhus, og fortsetter:

"For å se hvordan en vare har solgt over tid, klikker vi bare på en knapp og kan vurdere om vi skal ha to eller fem på lager, fordi vi kan se at salget av varen er økende. Det er noe av det som er viktig i hverdagen.”