Hvordan starte en salong eller klinikk?
Å starte en egen frisørsalong eller helseklinikk er ikke en lett oppgave. Det gjelder å ha tungen rett i munn, og gå nøye igjennom hvert steg på vei til en velfungerende virksomhet. For å unngå feilskritt har vi satt sammen noen steg du må gjennom før du kan åpne dørene.
I begynnelsen er det lett å få kalde føtter og tenke «Er det verdt alt dette arbeidet for å kunne åpne min egen salong?». Følg drømmen din, jobb hardt og du vil realisere hva du har sett for deg.
Planlegging er nøkkelen
Starte en frisørsalong eller klinikk er kanskje noe du har drømt om lenge og vil hoppe rett i, men det er viktig å bruke god tid slik at du kan planlegge alle aspekter. Det er mange spørsmål du må stille deg selv før du begynner, og dette kan ta litt tid. Vi skal prøve å hjelpe deg med å realisere drømmen om å åpne en frisørsalong eller klinikk. Er du klar?
Før du begynner med å ta beslutninger er det lurt å lage en forretningsplan som du kan følge og falle tilbake på. Start med en visjon og forretningside for salongen eller klinikken. En visjon er et drømmebilde på hva du ønsker å oppnå på sikt. Forretningsideen forteller hvordan du skal oppnå visjonen, og skal si noe om hva du skal selge, til hvem og hvordan du skal få dette til.
Ikke vær redd for å involvere andre i planleggingen din. Bruk nettverket ditt!
Punktene under blir en del av planleggingsfasen, og burde skrives ned slik at du kan reflektere over det du har gjort research om.
Lag et realistisk budsjett
Lag et realistisk oppstartsbudsjett for alt som trengs før du åpner salongen eller klinikken. Da slipper du noen overraskelser! Det du må budsjettere for er for eksempel:
- Lokale – oppussing og husleie fram til oppstart
- Inventar og utstyr
- Produkter
- Markedsføring – logo, nettside o.l.
- Kurs
Når du har funnet ut av hvor mye kapital du kommer til å trenge må du begynne å tenke på hvordan du skal samle inn denne summen. 20-25% av kapitalbehovet burde være egenkapital, mens resten kan fås gjennom lån eller venner og familie. Sett også opp et driftsbudsjett slik at du kan se inntekter opp mot utgifter etter du har åpnet salongen eller klinikken.
Les mer om hvordan du kan lage et oppstartsbudjett her. (altinn)
Analyser markedet
Før du begynner å ta valg for virksomheten er det viktig å analysere markedet. Du må definere hvem dine potensielle kunder er, og hvilken standard du ønsker at salongen skal leve opp til. Husk at du ikke kan tilfredsstille alles ønsker. Ved dette steget er det også viktig å vurdere kvaliteten på kundeservice og hvordan du skal ta vare på dine klienter. Vi tar for oss noen spørsmål under, men skriv ned så mange du kan tenke på slik at du får et best mulig bilde av hvordan det er og hvordan du vil ha det.
Still deg selv disse spørsmålene:
- Hvilket område kan jeg åpne salong i?
- Hvem er konkurrentene i ditt område, og hvordan image, behandlinger og pris har de?
- Finnes det en kundegruppe, hvem er de og hvilke behandlinger er de interessert i?
- Kan du tjene penger i dette markedet?
- Hvordan skal du ta betalt?
Du kan få mye informasjon om markedet gjennom Google og Brønnøysundregisteret. Åpen data er gratis og du kan skreddersy hvilken informasjon du vil laste ned.
Brønnøysundregistrene – åpne data
Hvilke behandlinger skal du tilby?
Nå som du har undersøkt markedet kan du begynne å ta valg for hvordan din salong eller klinikk skal operere. Det første du kan gjøre er å spørre deg selv hvilke behandlinger som interesserer deg når du skal til en frisørsalong eller klinikk. De fleste som skal åpne en salong eller klinikk velger behandlinger de er mest komfortable med å utføre samt noe som kan fange kundenes oppmerksomhet.
Et navn alle husker
Mange salonger og klinikker har like navn. Hvordan skal du klare å skille deg fra konkurrentene? Et navn skal være lett å huske, men det burde samtidig representere din virksomhet. Etter du har hatt brainstorming av forskjellige navn bør du sjekke om domenenavnet er ledig. Ha en liste med navn du liker slik at du har noen backups hvis de er opptatt. Domenenavn er viktig å sjekke først ettersom de kan bli kjøpt av mennesker som søker etter nyregistrerte foretak fra Brønnøysundregisteret. De vil da prøve å selge deg domenenavnet til en mye høyre pris. Du kan sjekke domenenavn, fortaksnavn og varemerke på Navnsøk.no. Når du skal registrer din salong eller klinikk er det lurt å følge denne rekkefølgen:
- Domenenavn
- Foretaksnavn
- Eventuelt varemerke
Husk at du burde bruke det samme navnet i alle sosiale medier kanaler slik at det blir enklere å finne deg.
Klikk her for å se en video som forklarer hvordan du skal gå frem når du velger navn.
Det perfekte stedet
Etter å ha satt opp et budsjett vet du hvor mye penger du kan bruke på lokale. Hvor er det lett for kunden å besøke deg og blir det for nære konkurrentene. Ønsker du at potensielle kunder skal kunne finne deg ved å gå forbi, eller skal du nå dem kun gjennom nettet? Gå rundt i områdene du har sett for deg slik at du kan få en følelse av hvor det potensielt er best å åpne din salong eller klinikk. Frisørsalonger tilbyr ofte drop-in og ønsker dermed å være på gateplan, mens klinikker holder som regel til i kontorbygg over gateplan.
Priser
I planleggingsfasen har du orientert deg om hvilke priser konkurrentene din har, og det er nå tid for deg å sette egne priser. Du må sammenligne deg i forhold til dem, men også ut ifra dine kostnader. For lavt kan noen ganger tyde på lav kvalitet, og for høyt kan være feil for dine kunder. Derfor er det viktig at du tenker nøye gjennom dette, og setter den perfekte prisen for dine behandlinger.
Starte foretak og det administrative
Når du har planlagt så mye du kan er det på tide å velge selskapsform.
De fleste kunder finner deg i dag via nettet gjennom online booking. Finn et system som tilbyr en komplett løsning slik at du slipper å håndtere ulike programmer. Det er viktig å velge et kassasystem som følger kassaloven og andre regler som gjelder for systemer som håndterer sensitiv informasjon. Pass på at kassasystemet er trygt, inkluderer alt du trenger og har god support.
Opprett en egen e-postadresse og telefonnummer for virksomheten. Dette er mer profesjonelt enn å bruke ditt private.
EG Hano leverer kassasystem til over 3500 foretak innen skjønnhet og helse. Les mer om vårt system her.
Markedsføring av salongen/klinikken
En markedsføringsstrategi er en av de siste tingene du trenger å tenke på før du skal åpne din virksomhet og promotere den. Start med å opprette en Facebook bedriftsside samt en Instagram bedriftskonto. Herifra kan du i fremtiden promotere din salong. Legg inn bedriftsinformasjonen din på Google Min Bedrift. Har du ikke egen hjemmeside enda kan du linke til Facebook-siden din eller online bookingsidelenken på Google Min Bedrift. Ved å legge inn bedriftsinformasjonen din i Google vil det bli enklere for potensielle kunder å finne deg i Google kartet hvis de søker i et visst område.
Start med ett pang!
Når du har etablert alle sosiale medier sidene dine, og promotert åpningen av din salong er det tid for åpningsfesten! Det er viktig at alle potensiell kunder har fått beskjeden i god tid samt en påminnelse dagen før. Bruk dine nærmeste til å spre budskapet. Inviter venner, familie, tidligere kollegaer, og be dem om å dele med alle de kjenner. Bruk nettverket ditt!
I tillegg bør du vurdere et åpningstilbud. Som ny i markedet vil færre kjenne til deg og mange trenger derfor et ekstra insentiv for å prøve en ny salong eller behandling.