Trond Klevstuen
19. desember 2022

Konkurransen i Retailbransjen er tøff – skybaserte løsninger kan være svaret

Kundereisen går via skyen, dette er sentralt i EG Retails produktstrategi som tilrettelegger for en optimal handleopplevelse.

For bare ett par år siden pratet man mye om skyreisen, uten at det faktisk skjedde så mye. Nå er skybaserte løsninger et sentralt fokus fra våre kunder og EG Retails produktstrategi.

"For fire år siden hadde vi bare to kunder og fire tjenester i skyen. I 2022 håndterer vi 40+ kunder, 25 applikasjoner, 4 millioner digitale gavekort, 7,2 millioner forbrukere og 250 millioner digitale kvitteringer i EG Cloud", sier direktør Trond Klevstuen, EG Retail Product Management.

Økt konkurranse og mer data

Bak den raske utviklingen ligger den økte konkurransen og behovet for å kunne flytte mer data, raskere og sikrere. For å lykkes i en tid med utfordringer i logistikkleddet, korona og inflasjon kreves det en god digital strategi. Det er behov for fleksible og mobile løsninger, integrert lagring og ordreflyt, kampanje- og lojalitetsprogrammer på tvers av kanaler, profiler og land.

"Vi merker på kundene våre at de er nødt til å tilpasse seg utviklingen, og det må gå fort. Her har vår CloudPOS og Omnikanale plattform vært løsningen, fordi den gjør oss i stand til å levere ny funksjonalitet og nye moduler til kundene, raskere og billigere."

Tanken bak de skybaserte løsningene, hvor programvare og data flyttes til skyen, er raskere tilgang til ny funksjonalitet, samtidig som det blir enklere å skalere tjenestene for den enkelte kunde. En av fordelene med skybaserte løsninger er først og fremst at det går mye raskere å utvikle og teste nye funksjoner:

"Når vi har utviklet en funksjonalitet, kan vi raskt dele den med kunder i skyen og teste den, og hvis den ikke fungerer, kan vi endre den."

Integrasjon via åpne API-er

Den skybaserte tilnærmingen innebærer også at det er mye enklere å skreddersy kundens system til akkurat deres behov gjennom integrasjon med tredjepartsløsninger.

"Med skybaserte moduler og åpne API-er gjør EG Retail det enklere å integrere med de beste løsningene for å skape nye forretningsmuligheter", sier direktør Trond Klevstuen, EG Retail Product Management.

Konkurransen innen detaljhandelen er knivskarp, og der det ikke er mulig å konkurrere på pris, må butikkene kunne holde på kundene gjennom bedre service – og det krever teknologi.

Det krever en sentral handelsplattform som håndterer Unified Commerce. Dette betyr at samtlige kanaler som kunden benytter under kjøpsprosessen, er integrert på samme kjerneplattform.

"For å holde på kundene i dag, må du støtte et bredt spekter av behov, som for eksempel fleksibel levering og betaling, lojalitetsprogrammer og tilgjengelige varer. Informasjon, priser og tilbud må være i sanntid og like i alle kanaler for å håndtere kunden gjennom hele salgsprosessen fra interesse til salg, deretter mersalg og lojalitet. Dette er bare mulig når vi har kontroll over dataene, og det har vi best i skyen", sier direktør Trond Klevstuen, EG Retail.

Fordelene med EG Cloud

• Skalerer og leverer ytelse etter behov
• Raskere tilgang til ny funksjonalitet
• Bedre overvåkning og verktøy til drift av løsninger
• Bedre sikkerhet
• Alltid tilgjengelig
• Bedre samarbeid mellom løsningsleverandører
• Mindre fokus på maskinvare gir mer fokus på løsninger og nytteverdi
• Kostnadseffektivt

Les mer om EG Retails fremtidsrettede løsninger
 

Om EG Retail

EG Retails markedsledende IT-løsninger bidrar til det digitale skiftet innen detaljhandelen, og øker kjedens konkurranseevne.

Løsningene våre er utviklet for å bidra til sømløse kundeopplevelser, økt salg, forbedret lønnsomhet og økt lojalitet hos kjedens kunder.