Vinmonopolet utvider forsøk med selvbetjeningskasser
Vinmonopolet installerer nå digitale selvbetjeningsløsninger fra EG Retail i en lang rekke butikker.
Etter et vellykket pilotprosjekt i Vinmonopolets konseptbutikk på Bekkestua er butikkjeden klar til å gå videre for å styrke kundeopplevelsen i de største byene i Norge.
– Forsøket med selvbetjening på Bekkestua har blitt godt mottatt av kundene våre. De fleste kommer bare inn og handler som om vi alltid har hatt selvbetjening i butikken. Generelt har vi bare fått positive tilbakemeldinger fra kundene. Derfor er det også fornuftig å rulle ut løsningen i flere butikker, sier butikksjef på Bekkestua, Jane Merete Bjørnholt.
Statseid butikkjede
Vinmonopolet, som på folkemunne bare heter "Polet", er en norsk statseid butikkjede med monopol på salg av alkoholholdige drikker med et alkoholinnhold på over 4,75 %. Vinmonopolet skal derfor ikke selge mest mulig, men selge så ansvarlig som mulig.
Selvbetjeningskassene er derfor plassert i en spesiell sone sammen med Klikk og hent-skap, der man har både sosial kontroll og alderskontroll.
Selvbetjening er populært
Generelt øker bruken av selvbetjeningskasser alle steder i Norden, og kundene vil gjerne betjene seg selv.
En undersøkelse av kundenes forbruksvaner i Danmark foretatt av Impact viser f.eks., at 60 prosent av kundene foretrekker å betale for varene digitalt mens de er i forretningen. Bare seks prosent av skandinaviske forhandlere tilbyr imidlertid digital selvbetjening i butikken.
– Vi kjenner igjen dette bildet. Mange kunder forventer og foretrekker å handle i butikker der det finnes selvbetjeningsløsninger, fordi de oppleves som fleksible. Heldigvis er stadig flere av kundene våre, som Vinmonopolet, godt i gang med den digitale reisen, sier VP Thomas Klavestad, EG Retail:
– Med en digital selvbetjeningsløsning kan vi sammen øke brukeropplevelsen for kunden, og butikkenes personale får mer tid til å hjelpe kundene, som slipper å stå i kø ved kassen, sier VP Thomas Klavestad i EG Retail.
EG Retail leverer både POS-løsning, maskinvare og en rekke tekniske tjenester samt installasjon i de enkelte butikkene.
– Vi har en rekke muligheter for å støtte selvbetjening som Scan & pay, Mobil POS til de ansatte og stasjonære POS, hvor kunde kan betjene seg selv via en skjerm. For EG Retail har det vært viktig at vi sammen med Vinmonopolet har funnet akkurat den løsningen som passer til deres behov og ønsker.
Vinmonopolet har 335 butikker fordelt over hele Norge.