«Jeg har aldri tenkt på at kjønn har noe å si»
I denne serien møter du noen av kvinnene som jobber i EG. Her er Ida Storhagen fra EG i Norge.
«Alle er viktige – fra systemutviklere til konsulenter og andre som kanskje er mer rettet mot kundene våre. Det handler først og fremst om interesser, ikke kjønn», sier Ida Storhagen, Product Owner i EG i Norge.
Om noe kjennetegner Ida Storhagens hverdag i EG, er det ikke spørsmål om kjønn, men travelhet av det gode slaget, for innen teknologi endres ofte de spennende oppgavene i takt med endrede behov hos kundene og utvikling av teknologi og nye muligheter.
Ida Storhagen er Product Owner hos EG i Norge og er ansvarlig for løsninger som hjelper butikker og kjedekontorer i norsk byggevareindustri med å administrere priser, varer og leverandører.
«Det er høyt tempo i hverdagen, og det er mye som står på spill. Det er spennende! Du vet aldri når problemer er løst, og jeg må endre og prioritere arbeidet mitt i løpet av dagen», sier hun.
Prosesser som skaper verdi
Ida Storhagen kom til EG i 2021 etter mer enn 10 år i telekombransjen.
«Jeg kom fra en mannsdominert bransje. Jeg har en bachelorgrad i ledelse med fokus på endringsledelse og hadde ingen erfaring fra IT, men har alltid vært interessert i utvikling og forbedring av prosesser som skaper verdi for kunder og brukere. Og optimalisering av datasystemer handler jo i stor grad om det! Vi må hele tiden levere korrekte data og sørge for at systemet kunden jobber med hver dag er oppdatert og blir håndtert riktig.»
Kvinner og menn – til hest og innen technologi
Ida Storhagen bor på Gjøvik, cirka 10 mil nord for Oslo, og når hun har fri driver hun med dressurridning på konkurransenivå i tospann med sin danske varmblodshest.
Innen hestesporten er kvinner i overtall – på jobb er det flest menn. Men det er ikke noe hun er spesielt opptatt av.
«Jeg er kanskje naiv, men jeg har aldri tenkt på at kjønn har noe å si. Det er bare bra med mangfold i et selskap. Alle er viktige – fra systemutviklere til konsulenter og andre som kanskje er mer rettet mot på kundene våre. Det handler først og fremst om interesser, ikke om kjønn.»