E-handelseksperten: Se utover landets grenser og finn nye kunder
Hvis du som forhandler ønsker å oppnå mer, må du nå ut til nye markeder, for netthandel kjenner ingen grenser.
Veksten i e-handel har vært sterk de siste årene, og på godt og vondt har pandemien ført til at nye forbrukergrupper har begynt å handle på nett. Det stiller imidlertid også nye krav til deg som forhandler.
En av de viktigste trendene er at kundene kjøper der de kan få tak i varene, så det er ingen vits i å fokusere nasjonalt, forhandlerne må tenke mer internasjonalt.
"Vi har mange dyktige norske og svenske forhandlere, men de kan gå glipp av de internasjonale utsiktene", tror e-handelsekspert Patrik Müller, som påpeker at selv om e-handelen vokser og vil overgå det fysiske salget i butikkene om noen år, er fortsatt en rekke bransjer som er hardt rammet. De manglende kundene må finnes ved å oppsøke nye markeder i andre land. Patrik Müller er e-handelsekspert i NETS og som keynote speaker på EG Retail Conference 2022 i Oslo, gikk han gjennom en rekke aktuelle trender fra rapporten Norsk E-handel 2021. Han peker på, at det er de globale utfordringene i form av ettervirkninger av COVID-19, logistikkproblemer, krigen i Ukraina, og energikrisen, som påvirker e-handlen.
"Jeg kjenner at stemningen i salen faller når jeg forteller dette, men det ender positivt. Stå på", sa Patrick Müller blant annet til de fremmøtte forhandlerne som representerte et bredt spekter av de største merkenavnene i Norge.
Rapporten viser for eksempel at salget av sports- og fritidsutstyr, hvitevarer og klær har for eksempel økt i 2021, mens hjemmeelektronikk, interiør og innredning og sexleketøy har gått ned.
På den annen side ser det ut til at forbrukerne begynner å verdsette bekvemmelighet fremfor pris. I 2019 sa 37 % av respondentene at prisen var viktig, mens bare 19 % nevnte bekvemmelighet. I dag er antallet endret slik at 55 % nevner bekvemmelighet, mens kun 35 % er fokusert på pris.
Komfort og brukervennlighet vinner kunder
Komfort og brukervennlighet har blitt de nye stikkordene for netthandel, og hovedgrunnen til at folk i alle aldre og uansett kjøp velger å handle digitalt. Antallet personer som ønsket seg brukervennlighet og bekvemmelighet når de handlet på nettet, er økt i alle grupper.
"Prisen må selvsagt fortsatt være riktig, men pris er tilsynelatende ikke like viktig som før", sier Patrik Müller, som mener dette er en av de gode nyhetene for forhandlerne.
For det betyr at det er mulighet for å jobbe med å forbedre kundeopplevelsen og øke salget ved å sette større fokus på for eksempel hvor raskt, hvor og hvordan du kan levere og ikke minst hvordan du kan betale.
For du må huske at selv om e-handel generelt er i vekst, blir mange forbrukere fortsatt utfordret av å handle på nett. Og de sliter med helt banale utfordringer som forhandlerne kan gjøre noe med.
Tre årsaker til avbrutt nettsalg
Når forbrukere skal forklare hvorfor de ga opp å kjøpe et produkt, nevner de tre hovedgrunner.
- Pris + frakt viste seg å være for høy da de kom til å måtte betale
- Betalingsalternativet fungerte ikke
- Forbrukerens foretrukne betalingsmåte var ikke mulig
Her er det viktig å huske at de nye forbrukerne også har nye vaner:
"Den nye forbrukeren ligger på sofaen og handler på mobilen. Når han skal betale, oppdager han at betalingskortet ligger tre meter unna i jakkelommen, og da er ikke kjøpet gjennomført. Mikroøyeblikkene når vi er motiverte for å kjøpe, kan fort forsvinne".
Et annet viktig poeng fra Patrik Müller er derfor også å sørge for at man tilbyr forbrukerne de riktige betalingsalternativene, spesielt hvis man går inn på nye markeder i andre land.
I rapporten Norsk E-handel 2021 kan du lese mer om trender og ikke minst om foretrukne betalingsmåter i en rekke markeder.