Mobilen som vedlikeholdsverktøy
Mobiltelefonen som vedlikeholdsverktøy gir deg en enklere og mer effektiv hverdag ute i felt. Les om fordelene ved å bruke mobilen som arbeidsverktøy i vedlikeholdet!
Norge er på verdenstoppen på mye – også i bruk av smarttelefon.
I dag har vi med oss mobilen over alt, fra vi står opp til vi inntar horisontalen. Den er nærmest blitt en forlengelse av oss selv. Vårt desidert viktigste verktøy i hverdagen!
Mobiltelefonen har gjort sitt inntog også i industrien. Mobilteknologi og skytjenester som gir full kontroll på det som gjøres ute i felt, blir bare mer og mer utbredt for hver dag som går. Og det er ikke rart! Når ting gjøres enklere, raskere og bedre, sparer man tid – og penger.
Som vi har snakket om i tidligere innlegg, bidrar skybaserte, mobile vedlikeholdssystemer til at du blir mer konkurransedyktig.
Helt konkret, hvorfor gir mobilen som arbeidsverktøy deg en enklere og mer effektiv arbeidsdag, der du bruker mindre tid på rutineoppgaver i vedlikeholdet? Vi lister opp 5 fordeler!
1. Du registrerer raskere
Ute i felt står arbeidsoppgavene i kø. Ting må gå fort unna, og du må få inn dataene så raskt og effektivt som mulig. Med mobilen får du dokumentert og registrert mye raskere. Og her er QR-koder nøkkelen!
Ved bruk av QR-koder aksesserer du raskere på objekt, maskin eller reservedel. Du scanner QR-koden og kommer du rett inn på objektet. Altså slipper du å lete deg fram i strukturen!
2. Du fanger mer korrekte beslutningsdata
I moderne vedlikehold er data gull. Det er dataene du skaper med registreringen ute i felt, som du til syvende og sist tar beslutninger på i etterkant. Derfor må det vært så intuitivt og enkelt som mulig å fange dataene.
Med mobilen har du tilgang til all dokumentasjon når du er ute, og du får gjort registreringen der og da!
3. Du sparer tid – og dermed penger
Før vi begynte å ta i bruk digitale feltverktøy, printet vi en sjekkliste og tok den med oss ut. Etter kort tid var den blitt krøllete og full av flekker. Så var det å komme seg tilbake til kontoret for å punche inn dataene fra sjekklisten.
Med rundelister direkte på mobilen kan du utføre sjekklistene dine ute i felt, og dermed blir registreringen av ulike kontrollrunder mye mer effektiv – fordi du slipper tidkrevende dobbeltarbeid. Du kan enkelt kvittere ut et stort antall sjekkpunkter i ett og samme bilde.
Slik får du frigjort masse tid til andre arbeidsoppgaver!
4. Du kan ta bilder (istedenfor å skrive på gule lapper)
Et bilde sier mer enn … 20 ord rablet ned med ustø hånd på en krøllete Post-it-lapp.
Når du dokumenterer i felt ved å ta et bilde istedenfor å bruke penn og papir, da snakker vi effektivt vedlikehold!
Si at det er tre ulike kjemikalier som skal stå i en spesifikk konfigurasjon, slik at væskebalansen blir riktig. Ta bilde av det, så har du det dokumentert at ingen har vært og skrudd på det!
5. Du tar i bruk smart mobilfunksjonalitet
Når du bruker mobile enheter i det daglige vedlikeholdsarbeidet, er du integrert med en hel del annen funksjonalitet som du er vant til å bruke – kamera, QR-kodeleser, video, etc.
Ikke minst blir det så mye lettere å ringe kunder eller leverandører. Før måtte du lete fram telefonnummeret, ta opp mobilen og taste inn. Med et digitalt vedlikeholdssystem på smarttelefon er det ett tastetrykk, og så begynner du å ringe!
Mobilen – et selvsagt vedlikeholdsverktøy!
Har du en smarttelefon? Da kan du gjøre vedlikeholdet på en enklere og smartere måte! Med registrering og dokumentasjon der du er fjerner du tidstyver, tar bedre beslutninger og gjør færre feil.
Er det vanskelig å bruke mobilen som dokumentasjonsverktøy ute i felt? Hvis du får til å bestille flybillett eller betale en regning i mobilbanken, da klarer du å registrere vedlikeholdet med mobilen. Det er enkelt og intuitivt!
Moderne mobiltelefoner er i realiteten fullverdige arbeidsverktøy. I bygge- og anleggsbransjen sier man litt spøkefullt at mobilen snart er viktigere enn hammeren og saga.
Når kommer vi dithen i industrielt vedlikehold at smarttelefonen er et like selvsagt verktøy som skiftenøkkelen?
Ikke lenge til, spør du meg!
Kontakt oss
Vil du høre mer om våre produkter og tjenester? Kontakt våre bransjeeksperter og fortell oss om din bedrifts behov og hvordan vi kan hjelpe deg.
Ring oss på +47 2424 0687 og få svar på dine spørsmål
Sales Executive
Erik Egeberg
Tlf: +47 911 10 070
Email: erieg@eg.no