Det enkleste du kan gjøre for å sikre pasientinformasjonen din
Pasientjournalen er et viktig verktøy for å dokumentere og kommunisere helsehjelpen som gis til pasientene. Den inneholder opplysninger som er nødvendige og relevante for en forsvarlig behandling av pasienten. Pasientjournalen er underlagt strenge krav til taushetsplikt, personvern og informasjonssikkerhet. Det er derfor viktig at klinikker som bruker et journalsystem tar hensyn til disse kravene og iverksetter tiltak for å sikre pasientinformasjonen.
Sikker innlogging er et viktig tiltak for å sikre pasientinformasjon i journalsystemet. Det innebærer at systemet krever at brukerne oppgir korrekt brukernavn og passord for å få tilgang til journalopplysningene. I tillegg bør systemet ha en funksjon for å logge ut brukerne automatisk etter en viss periode med inaktivitet, eller når de lukker nettleseren.
Noen journalsystemer tilbyr også to-faktor autentisering, som betyr at brukerne må oppgi en ekstra kode som sendes til deres mobiltelefon i tillegg til passordet. Dette gjør det vanskeligere for uvedkommende å bryte seg inn i systemet, selv om de har fått tak i passordet.
Hva er 2-faktorautentisering (2FA)?
Vanligvis når du logger på noe, oppgir du en e-postadresse og passord. Dette er en "faktor" for å autentisere hvem du er. 2FA refererer til å bruke en annen faktor for å bekrefte identiteten din. Vanligvis er de to faktorene i 2FA noe du vet, og noe du har. Passordet er noe du vet, og som oftest er telefonen din noe du har. For å tenke på det i sin mest grunnleggende form, er minibankkortet det du har, og PIN-koden din er det du vet!
Les mer om hvordan du kan sikre sin pasientinformasjonHvorfor bør du bruke 2FA?
2FA er den beste måten å forhindre angrep på pasientinformasjonen din. Å sikre informasjonen til pasientene dine bør være noe av det viktigste du gjør. 2FA er nå standard på tvers av ulike plattformer fordi det sikrer at du har et ekstra hinder selv om passordet ditt kommer på avveie. Vi i EG Hano har folk som hele tiden jobber med å opprettholde og forbedre sikkerheten hos oss, men det er likevel viktig at du selv tar dette ekstra steget for å sikre din pasientinformasjon.
Ved å aktivere 2FA kan du være komfortabel med å vite at selv om passordet ditt kommer på avveie, må telefonen din fysisk tas opp av lommen for at de skal få verdifull bruk av passordet!
Trenger du et sikkert system? Les mer herHvordan bruker jeg 2FA i EG Hano?
2-faktorautentisering er enkelt å sette opp, og det tar bare et par minutter å beskytte pasientdataene dine bedre. For å sette opp 2FA må du kontakte support slik at de kan aktivere enten SMS-kode eller Buypass login.
Når du logger inn etter 2FA-funksjonen er aktivert blir du bedt om å knytte din brukerkonto mot Buypass ID, eller taste inn SMS-koden du får på SMS.
Les mer om EG Hano journalsystem
Noe du kan ha som mål i dag er å aktivere 2FA på alle plattformer du bruker – Facebook, Gmail og EG Hano. Sikre din klinikkinformasjon og du vil føle deg 100 ganger lettere når du vet at din pasientinformasjon er i sikre hender.
Ved å velge et journalsystem med sikker innlogging, kan klinikken redusere risikoen for at pasientinformasjonen kommer på avveie eller blir misbrukt. Dette er ikke bare et krav fra loven, men også en måte å ivareta pasientenes tillit og rettigheter.
Kontakt EG Hano
Trenger du å nå EG Hano support eller ønsker å snakke med oss om våre løsninger? Ring oss eller send en mail til:
+47 66776673