
De nye, trofaste medlemmene kommer ikke av seg selv
Medlemsorganisasjoner må kontinuerlig verve nye medlemmer, og en nordisk undersøkelse viser at en systematisk tilnærming er avgjørende.
Synkende medlemstall utgjør en alvorlig utfordring for både små frivillige foreninger og større profesjonelle medlemsorganisasjoner. Jo flere medlemmer, desto høyere inntekter fra kontingenter – og dermed større mulighet for å tilby relevante medlemsfordeler og styrke interessearbeidet.
Derfor er målet for de fleste medlemsorganisasjoner å opprettholde eller øke medlemstallet. Men hvordan gjør man det best?
Norge leder an
Sammenligner man foreninger og medlemsorganisasjoner i Danmark, Norge og Sverige, er det forskjeller i hvor flinke de er til å rekruttere nye medlemmer. De har også ulike tilnærminger til hvordan rekrutteringsarbeidet gjennomføres.
En undersøkelse av rekrutteringsarbeidet på tvers av Norden, Verving, rekruttering og aktivering av medlemmer og frivillige, viser at særlig norske foreninger har opplevd medlemsvekst over en treårsperiode.
Bak tallene finner vi flere ulikheter i rekrutteringsstrategiene mellom de tre landene, som samlet gir noen pekepinner på nøkkelen til Norges suksess. Det handler blant annet om organisering av arbeidet, bruk av sosiale medier, systematikk i innsatsen og relevante insentiver.
Hvem har ansvaret for å verve nye medlemmer?
I Danmark ligger ansvaret for verving og rekruttering hovedsakelig sentralt, mens Norge og Sverige prioriterer å spre ansvaret.
I Danmark overlater foreningslederne i større grad ansvaret til sekretariatet. I motsetning legger Sverige og Norge mer vekt på å involvere hele organisasjonen ved å delegere ansvar lokalt.
Veksten i medlemstall i Norge tyder på at strategien med å desentralisere ansvaret for verving og rekruttering bidrar til landets ledende posisjon når det gjelder medlemsvekst sammenlignet med resten av Norden.
Sosiale medier vs. nettverk
Generelt har foreninger og medlemsbaserte organisasjoner i Norden blitt mer digitale, og de utnytter i økende grad potensialet i digitale plattformer.
På tvers av landene er Facebook den mest populære plattformen, men foreningene benytter flere ulike verktøy for å nå ut til nye medlemmer.
Sverige og Norge bruker i stor grad sosiale medier (56 % og 62 %), samt arrangementer (44 % og 46 %) for å verve nye medlemmer. Danmark ligger noe bak med henholdsvis 31 % og 29 %.
Danske foreninger benytter seg i større grad enn de norske og svenske av direkte kontakt med medlemmene, særlig via telefon.
Kanskje mest bemerkelsesverdig er det at de norske foreningene – som også er de mest vellykkede – bruker nettverk aktivt for å tiltrekke og beholde medlemmer.
Digitale og systematiske tiltak gir resultater
Undersøkelsen viser også en tydelig sammenheng mellom systematikk og suksess. Foreninger som jobber systematisk og benytter digitale løsninger, ser ut til å lykkes best med å verve nye medlemmer.
Sammenlignet med Sverige, jobber foreningene i Danmark og Norge mer strukturert i rekrutteringsprosessen.
Flere foreninger tar i bruk digitale verktøy for å støtte arbeidet med verving og rekruttering – og medlemssystemet er det mest brukte verktøyet.
Men ikke alle foreninger har tatt steget fullt ut. Undersøkelsen viser at det fortsatt finnes foreninger som ikke benytter eller utnytter digitale løsninger i sitt rekrutteringsarbeid.
Ulikt fokus på insentiver
Til slutt peker undersøkelsen på at det er nasjonale forskjeller i hvor mye og hvordan foreningene og medlemsorganisasjonene engasjerer medlemmene i vervingen.
Igjen ser vi at norske foreninger i større grad enn danske og svenske bruker premier for å motivere medlemmer og frivillige til å verve og rekruttere nye medlemmer.
"Tallene viser tydelig at de foreningene som handler, også er de som opplever suksess. Når man investerer tid og innsats i medlemmene og de frivillige – så vokser man," sier Lisbeth Bekker, direktør i EG Member.
"Og her er det ingen forskjell mellom store og små foreninger. Det handler om å bruke ressursene man har på best mulig måte. Være kreativ, tenke nytt og ikke miste fokus. Selv med få ressurser kan man nå langt, bare man evner å skape oppmerksomhet og sette en tydelig retning."
Gode råd til deg og din medlemsorganisasjon
- Systematikk: Jobb strukturert med verving, rekruttering og aktivering av medlemmer og frivillige. Jo bedre oversikt og struktur, desto lettere å prioritere ressursene riktig.
- Digitalisering: Utnytt digitale løsninger og bruk dem til deres fordel. Dette styrker synligheten og kommunikasjonen med både eksisterende og potensielle medlemmer.
- Insentiver: Skap motivasjon blant medlemmer og frivillige for å spre det gode budskapet. Bruk belønningssystemer som premier eller utnevnelse som «Månedens verver».
- Kultur: Husk hvem dere er! Foreningens identitet og kultur er unik. Det som fungerer for én forening, fungerer ikke nødvendigvis for en annen.
Om rapporten
Undersøkelsen Verving, rekruttering og aktivering av medlemmer og frivillige er fra 2021 og bygger på en kvantitativ og en kvalitativ studie. Den kvantitative delen besto av et nettbasert spørreskjema sendt til medlemsorganisasjoner og foreninger i Danmark, Norge og Sverige. 178 foreninger svarte. Resultatene er supplert med kvalitative intervjuer med utvalgte representanter fra de deltakende medlemsorganisasjonene.
Bind forening og medlemmer tettere sammen
Med EG Membercare kan du automatisere og håndtere alle medlemsdata sikkert og effektivt i et digitalt oppsett. Løsningen er utviklet spesielt for profesjonelle foreninger med medlemmet i fokus.

Kontakt oss
Vil du høre mer om hvordan EG Membercare kan gjøre medlemsadministrasjonen enklere og skape sterkere relasjoner mellom foreningen og medlemmene?
Som profesjonell leverandør er vi opptatt av å finne den beste løsningen som passer din forening. Vi står klare til å gi deg råd og fortelle om mulighetene løsningen gir.

Sales Executive
Pontus Warg