Terje og Johannes fra Ung Samtale
15. januar 2025

Ung Samtale tilbyr gratis psykisk helsehjelp digitalt med EG Pasientsky

Ung Samtale er en ideell organisasjon som tilbyr gratis samtaletilbud til unge over 16 år. Ved hjelp av EG Pasientsky når de mennesker over hele landet med digitale samtaler, samtidig som de gir verdifull praktisk erfaring til fremtidens terapeuter.

Terje Reed, grunnlegger og vikarierende daglig leder i Ung Samtale, så et behov i norsk helsevesen – han så et et gap mellom lavterskel hjelpetjenester og spesialisthelsetjenesten. «Målet med Ung Samtale er at vi skal være et reelt alternativ i norsk helsevesen, og at vi er et forutsigbart tilbud som har god kapasitet» forteller Reed. «Å komme i kontakt med oss skal være lavterskel, helt gratis, og uten behov for henvisning».

Digital tilgjengelighet åpner nye muligheter

Selv uten fysiske lokaler når organisasjonen rundt 300 mennesker årlig. Dette er mulig takket være en heldigital tilnærming. «Vi er et nasjonalt tilbud og ser mulighetene av å jobbe digitalt innenfor dette feltet» sier Reed. «Det gjør at vi kan nå veldig mange, mange steder».

Med rundt 35 engasjerte personer, inkludert 16 frivillige terapeuter, tilbyr Ung Samtale mellom én og ti samtaler per klient. «Vi prøver å finne ut av hva som er vanskelig, om man trenger mer oppfølging, eller om det kanskje bare holder å ha noen å snakke med» forklarer Reed. «Vi prøver å ta tak i de problemene som potensielt kan vokse seg store, så vi har en forebyggende effekt».

Alt samlet i ett system

For å kunne tilby denne tjenesten på en sikker og effektiv måte, bruker Ung Samtale EG Pasientsky. «Det aller beste med EG Pasientsky er at alt er samlet på ett sted» fremhever Reed. «Vi har tidligere forholdt oss til mange forskjellige systemer med ulike funksjoner, og det er slitsomt. Jeg liker veldig godt at systemet er nettbasert, at det er responsivt og effektivt».

Johannes Lindh, som er frivillig representant og styremedlem, understreker viktigheten av et brukervennlig system for de frivillige: «Vi har ganske lange dager når vi er studenter, psykologer eller terapeuter. Alt som bidrar til at dette arbeidet kan gjøres smidig og enkelt, underletter vår dag ganske dramatisk».

Effektiv journalføring og klientkontakt

«Det er veldig enkelt å ha en kjernejournal der mye av historikken kan legges inn,» forteller Lindh. «Jeg kan fylle på klienthistorikken hvis det kommer opp viktige aspekter om barndom eller hendelsesforløp. [...] Det er sømløst å hoppe mellom journalen for samtalen som nettopp har vært, og kjernejournalen».

Han verdsetter også den innebygde kommunikasjonsløsningen: «Det er fint at den første meldingen kommer med en SMS som sier at nå har vi opprettet kommunikasjon i EG Pasientsky. Da slipper man å dele private telefonnumre, og det skjer sømløst. [...] Det setter jeg veldig pris på».

Fokus på pasientsikkerhet og brukervennlighet

Systemet ivaretar både pasientsikkerhet og effektiv drift. «Vi er veldig opptatt av pasientsikkerhet. Det skal være trygt og rettigheter skal ivaretas» sier Reed. «Derfor fører vi journal, både fordi det er et krav, men også fordi vi er veldig opptatt av det. Videoen er integrert i systemet, som gjør det veldig lett for oss å ha alt på samme sted».

For de frivillige terapeutene er det spesielt verdifullt at systemet forenkler deres arbeidshverdag. «Det betyr mye for oss at systemet er lettvint for de frivillige. De er ikke her for å gjøre masse ekstraarbeid. De er her for å snakke med sine klienter, så jo mer vi kan ta vekk av støy rundt, jo bedre. Det er et mye mer brukervennlig og intuitiv system, så det er jeg veldig glad for. » avslutter Reed.

Vurderer du å ta i bruk EG Pasientsky på klinikken? Ta kontakt med oss – vi hjelper deg gjerne.