De nye, trofaste medlemmene kommer ikke av seg selv
11. juni 2025

Medlemsorganisasjoner må kontinuerlig rekruttere nye medlemmer, og en nordisk undersøkelse viser at en systematisk tilnærming er avgjørende.


Et fallende medlemstall utgjør en alvorlig utfordring for både små frivillige foreninger og større profesjonelle medlemsorganisasjoner. Jo flere medlemmer, desto flere kontingentinntekter og dermed større mulighet for å tilby relevante medlemstilbud og styrke interessearbeidet.

Derfor er målet for de fleste medlemsorganisasjoner å opprettholde eller øke medlemstallet. Men hvordan gjør man det best?


Norge leder an

Sammenligner man foreninger og medlemsorganisasjoner i Danmark, Norge og Sverige, er det forskjeller i hvor dyktige foreningene i de tre landene er til å rekruttere nye medlemmer. De har samtidig ulike tilnærminger til hvordan rekrutteringsarbeidet gripes an.

En undersøkelse av foreningenes rekrutteringsarbeid på tvers av de nordiske landene, "Rekruttering, rekruttering og aktivering av medlemmer og frivillige", viser at spesielt norske foreninger har opplevd vekst i medlemstallet over en treårsperiode.

Ser man nærmere på tallene, avdekkes en rekke forskjeller i de tre landenes rekrutteringsstrategier, som til sammen gir en pekepinn på nøkkelen til Norges suksess. Det handler blant annet om organisering av arbeidet, bruk av sosiale medier, systematikken i innsatsen og relevante insentiver.


Hvem har ansvaret for å rekruttere nye medlemmer?

I Danmark ligger ansvaret for rekruttering og rekruttering primært sentralt, mens Norge og Sverige prioriterer å spre ansvaret ut.

I Danmark overlater foreningslederne i større grad ansvaret til sekretariatet. Derimot legger Sverige og Norge mer vekt på å dra nytte av resten av organisasjonen ved å fordele ansvaret desentralisert.

NO Figur 7.jpg

Veksten i Norges medlemstall tyder på at strategien om å desentralisere ansvaret for rekruttering og rekruttering bidrar til å sikre landets lederposisjon når det gjelder vekst sammenlignet med resten av Norden.

Sosiale medier vs. nettverk

Generelt har foreninger og medlemsdrevne organisasjoner i Norden blitt mer digitale, og de utnytter i økende grad potensialet ved digitale plattformer.

På tvers av landene er Facebook den mest populære plattformen, men foreningene bruker en rekke forskjellige verktøy for å nå nye medlemmer.

NO Figur 9.jpg

Sverige og Norge benytter i stor grad sosiale medier (56 % og 62 %), samt arrangementer (44 % og 46 %) til rekruttering av nye medlemmer. Danmark ligger litt etter med 31 % og 29 %.

I stedet benytter de danske foreningene seg mer enn de norske og svenske av direkte kontakt med sine medlemmer, primært gjennom telefonisk kontakt.

Mest markant er det kanskje at de norske foreningene, som samtidig er de mest suksessrike, bruker nettverk for å tiltrekke og beholde medlemmer.

Digitale og systematiske innsatser gir resultater

Undersøkelsen viser også en tydelig sammenheng mellom systematikk og suksess. De foreningene som går systematisk til verks og utnytter potensialet ved digitale løsninger, ser også ut til å ha størst suksess med å rekruttere nye medlemmer.

NO_Figur 11.jpg

I forhold til Sverige arbeider foreningene i Danmark og Norge mer systematisk og strukturert i rekrutteringsprosessen.

Flere foreninger benytter seg av digitale løsninger for å støtte arbeidet med rekruttering og rekruttering, og her er medlemssystemet den mest benyttede ressursen.

NO Figur 12.jpg

Men ikke alle foreninger har tatt i bruk digitale løsninger. Undersøkelsen viser at det fortsatt er foreninger som ikke benytter eller utnytter digitale løsninger i forbindelse med arbeidet med rekruttering og rekruttering av nye medlemmer.

Ulike fokus på insentiver

Endelig peker den nordiske undersøkelsen på at det er nasjonale forskjeller på hvordan og hvor mye de enkelte foreningene og medlemsorganisasjonene gjør for å oppfordre og involvere medlemmene i rekrutteringsarbeidet.

NO Figur 17.jpg

Her ser man igjen at norske foreninger i større grad enn de danske og svenske anvender premier for å motivere sine medlemmer og frivillige til å rekruttere og rekruttere nye medlemmer.

"Samlet sett viser tallene at de foreningene som handler, også er de foreningene som opplever suksess. Bruker man krefter på sine medlemmer og frivillige – så vokser man," sier Lisbeth Bekker, direktør i EG Membercare.

"Og her er det ikke forskjell mellom store og små foreninger. Det handler om å bruke de ressursene man har best mulig. Være kreativ, tenke i nye baner og ikke miste fokus. Selv med få ressurser kan man komme langt, bare man klarer å skape oppmerksomhet og sette retningen."

Gode råd til deg og din medlemsorganisasjon

Systematikk: Gå systematisk til verks i arbeidet med rekruttering, rekruttering og aktivering av medlemmer og frivillige. Jo mer struktur og oversikt foreningen har, jo bedre vet dere hvor dere skal prioritere ressursene deres.

Digitalisering: Utnytt potensialet ved digitale løsninger, og bruk dem til deres fordel. Det kan styrke deres synlighet overfor og kommunikasjon med eksisterende og potensielle medlemmer.

Insentiver: Skap insentiver for medlemmene og frivillige til å engasjere seg og spre det gode ordet om foreningen. Dette kan støttes av motiverende belønningssystemer i rekrutteringsarbeidet, som premier eller å bli "Månedens rekrutterer".

Kultur: Husk hvem dere er! Foreningen og dens DNA er unik. Det som fungerer for én forening, fungerer ikke nødvendigvis for en annen.

Om rapporten

Undersøkelsen "Rekruttering, rekruttering og aktivering av medlemmer og frivillige" er fra 2021 og er basert på en kvantitativ og en kvalitativ undersøkelse. Den kvantitative delen besto av et nettbasert spørreskjema, som ble sendt ut til medlemsorganisasjoner og foreninger i Danmark, Norge og Sverige. Spørreskjemaet ble besvart av 178 foreninger. Resultatet er supplert med kvalitative intervjuer med utvalgte representanter fra de deltakende medlemsorganisasjonene.