Forening møter næringsliv
02. mai 2025

Når forening møter forretning

Foreninger er viktige demokratiske aktører som hver dag jobber for en bestemt sak. Mange foreninger sliter imidlertid med å få endene til å møtes, enten fordi de ikke tar tilstrekkelig betalt for sine produkter eller mangler oversikt over relevante inntektsmuligheter. Ved å ha fokus på kommersielle aktiviteter, kan foreningen sikre en mer stabil finansiering og bli mindre avhengig av tilskudd og donasjoner – og her spiller digitale verktøy en viktig rolle.

Den største fordelen med å tenke på foreningen som en forretning, er at organisasjonen kan sikre en bærekraftig økonomi som ikke er avhengig av kontingentinntekter. For å lykkes med kommersielle tiltak, bør foreningen være nysgjerrig på medlemmene og utvikle samt målrette sine tjenester. Målrettede tjenester kan være alt fra rådgivning og arrangementer til kommunikasjon.

Ta på de kommersielle brillene


Å tenke på foreningen som en forretning handler – ifølge Lisbeth Bekker, direktør i EG Membercare – i bunn og grunn om at foreningen tør å se på seg selv som kommersiell og setter seg inn i markedet:
«Hvis man som forening ønsker å være relevant for medlemmene sine i fremtiden, krever det at man forstår markedet og de økonomiske rammene», sier hun.

Like viktig er det at foreningen setter seg inn i hva medlemmene etterspør. Bekker understreker at foreningen bør få oversikt over hvilke aktiviteter som er bærekraftige inntektskilder, og hvilke tjenester som bør videreutvikles.

Digitale verktøy støtter kommersielle initiativer


Foreninger kan med fordel benytte digitale verktøy for å støtte kommersielle satsinger. Med EG Membercares medlemsløsning kan foreningen målrette aktiviteter og optimalisere ressursbruken. Foreningen kan blant annet hente ut data om medlemmene – som alder, geografi, preferanser og atferd – ved å generere rapporter fra systemet.

Data kan blant annet bidra til å kartlegge:

  • Engasjement – påmeldinger, deltakertall, tilbakemeldinger og økonomiske resultater. Basert på denne innsikten kan foreningen videreutvikle kurs og arrangementer.
  • Økonomi – inntekter fra medlemskap, arrangementer, donasjoner og salg av produkter. Dette hjelper med å identifisere inntektskilder og økonomiske trender.
  • Markedsføring og kampanjer – en oversikt over effektiviteten av markedsføringskampanjer, inkludert åpnings- og klikkrater på e-poster, konverteringsrater og engasjement. Dette gjør det mulig å evaluere og optimalisere markedsstrategier.
  • Medlemsvekst og -oppfølging – statistikk over medlemsrekruttering og -fastholdelse, inkludert churn rate (evne til å holde på medlemmer) og årsaker til utmeldinger. Dette hjelper med å identifisere utfordringer og utvikle strategier for å tiltrekke og beholde medlemmer.

Med utgangspunkt i disse dataene kan foreningen målrette og videreutvikle produkter og medlemskap slik at de møter medlemmenes behov – både nå og i fremtiden.