Modulen EG UniAlltid: Enkel kommunikasjon med leietakere
Effektiv boligforvaltning krever god kommunikasjon mellom alle parter – de som jobber med administrative oppgaver, de som jobber med drifts- og vedlikeholdsoppgaver, og leietakerne.
Realiteten i mange organisasjoner i dag er derimot at dårlig og tungvint kommunikasjon og samhandling mellom administrasjon og drift går utover oversikt og kontroll, noe som igjen virker negativt inn på kundeservice. ressursbruk og inntjening.
Hvordan har forvaltningssystemet EG Uni Eiendom bidratt til å effektivisere kommunikasjon og samhandling mellom de ulike brukerrollene i SINN?
– Veldig mye av den kommunikasjonen vi har med leietakerne våre, går gjennom EG Uni Eiendom, enten via e-post, SMS eller modulen EG UniAlltid, som er webløsningen/app-løsningen.
Monsen utdyper:
– Når studenter skal forlenge leieavtalene sine, eller når det på høsten kommer nye studenter til som vil ha nye leieavtaler, da går veldig mye av den kommunikasjonen ved at de selv oppsøker enten websystemet eller appen vår. De logger seg inn og ser hva slags tilbud vi har på boligsiden, og de gjør noen valg med hensyn til å søke bolig hos oss. Når vi tildeler boliger, går kommunikasjonen ut digitalt fra oss, med tilbud om leieavtale.
– Leieavtalen finner studentene ved å trykke på linken til avtalen i meldinga de har fått, eller de finner den ved å logge inn på ‘Din side’. Leieavtalen blir signert digitalt med BankID, noe som er veldig lettvint.
Tidsbesparelser og systematisert drift
Mye av forretningsverdien av å ta i bruk et digitalt forvaltningssystem ligger i at prosessene går raskere. Ifølge Monsen er det ingen tvil om at EG Uni Eiendom har gitt SINN store tidsbesparelser og betydelig effektivisering:
– Ved at veldig mange av prosessene er digitalisert, så slipper vi mye tasting og notering på kontrakt. Det har vært veldig besparende for oss. Når det gjelder modulen som går på drift og vedlikehold av boliger, EG Uni Eiendom 24, så er det også veldig effektivt at man kan få løsningen ut på mobilen hos renholdere og vaktmestere. Og at de i sin tur kan kommunisere direkte med beboerne via systemet på mobil.
Hva synes leietakerne om å bruke plattformen EG Uni Eiendom?
– De er veldig fornøyd med løsningen. Dessuten forventer de å kunne nå oss via appen på mobiltelefon. Alle beboerne våre er høyskolestudenter, og de lever veldig mye av livet sitt gjennom mobilen. Hvis man som utleievirksomhet ikke er til stede med f.eks. en app på den mobiltelefonen, så blir man rett og slett litt usynlig. Da må leietakerne begynne å lete oss opp på andre plattformer.
Godt samarbeid med EG Uni
Et godt forvaltningssystem skal være enkelt å komme i gang med, og enkelt å bruke i den operative hverdagen. For View er det helt essensielt å ha et tett samarbeid med kundene, for å forstå deres behov og krav i hverdagen.
Hvordan opplever SINN samarbeidet med View som leverandør av systemet?
– Vi har et veldig godt samarbeid med EG Uni. enten vi melder inn nye behov, feil eller ønsker om forbedringer. Vi opplever at de er både drifts- og utviklingsorientert. For oss er det avgjørende at de har så høyt fokus både på god og stabil drift, og på å utvikle løsningen videre. Vi opplever at vi har en god dialog rundt dette.
Bolig- og eiendomsdirektøren oppsummerer:
– Vi har hatt EG Uni Eiendom siden 2004, og har i det store og det hele vært veldig fornøyd, både med systemet og med leverandøren. Så er det alltid slik med systemer at det er ting som kan bli bedre, men det opplever vi at View jobber godt med.