Sold out
14. november 2022

Nå er det slutt på å bruke ordet utsolgt

Du må aldri gjøre det. Skuffe kunden ved å fortelle varen er utsolgt, du risikerer å aldri se kunden igjen. Derfor bør du se butikkene dine under et stort lager.

Leif Sveinhaug er i dag Product Manager i EG Retail, men husker godt hvordan det var som butikkmedarbeider å måtte skuffe kunden. Derfor tar han jobben med å utvikle EG Retails konsept, Aldri Utsolgt helt personlig.

"Uansett om kunden kommer inn i en butikk eller på en nettside, skal kunden få opplevelsen av at utvalget er likt og alle varer kan kjøpes her og nå, enten få varen i hånden med det samme, levert på døren eller via henting i butikken. Det viktigste er at varen alltid er tilgjengelig i alle kanaler", sier Leif Sveinhaug:

"Man må aldri bruke ordet utsolgt, med mindre varen ikke finnes i en eneste butikk, på et eneste lager eller i en eneste kasse på en pall et sted".

For å kunne levere alt har EG utviklet konseptet EG Order Dispatch eller Endless Aisle, som det også kalles:

"Kjært barn har mange navn, men kort fortalt betyr det at kunden alltid kan kjøpe varen i butikken. Medarbeideren kan nemlig raskt se om den ønskede varen finnes på lager eller i annen butikk og straks reservere varen mens kunden fortsatt er i butikken. Butikken kan nå få sendt varen hjem eller levert på den måten kunden selv ønsker, f.eks. hente i butikken, et pickup-sted eller i en annen butikk".

Et godt eksempel er butikkjedene Kitch'n & Tilbords. I november 2021 lanserte det norske konsernet Kitch'n den digitale eCommerce-løsningen Endless Aisle instore (WebOrder) fra EG Retail i sine to konseptkjeder. Kitchn og Tilbords sikrer da i prinsippet at de aldri går tom for en bestemt vare og må melde utsolgt så lenge den er på lager et eller annet sted.
 

Krever god kontroll på varelager og leveringsalternativer

For å kunne gjøre det er noe av det viktigste at det er god kontroll på det indre varelageret og leveringsalternativer.

"Den gangen jeg jobbet for min far som lagersjef i hans butikk i Geilo, kjørte han selv ut med varene to ganger i uken, også på snøscooter til de mest lojale kundene. I dag handler det om at kunden selv skal kunne velge den leveringsformen som passer best, uansett om det er Pay and Collect eller levering med et bestemt firma. Her viser det seg at kundene har mange forskjellige preferanser, som for eksempel raskt, billig, nær eller med lavt klimaavtrykk. Det hele handler om å finne den leveringsformen som passer butikken og ikke minst kunden", sier Leif Sveinhaug.

"For å sikre et rikt utvalg har EG Retail alliert seg med tredjepartsleverandøren nShift, som er eksperter på og håndterer alle formater og mapping, samt lover og regler for levering. Det har vi gjort fordi «The Last Mile», varens siste vei til kunden, er helt avgjørende når man vil sikre at man aldri trenger å bruke ordet utsolgt mer", sier Leif Sveinhaug.

 

Les mer om hvordan du slipper å melde deg på utsolgt med EG Order Dispatch fra EG Retail